top of page

Чому електричні вантажівки замінять ДВЗ значно швидше, ніж багато хто очікує?

  • Фото автора: Dmitry Zinevich
    Dmitry Zinevich
  • 21 вер. 2022 р.
  • Читати 5 хв

Оновлено: 22 вер. 2022 р.


NRC Clean Transportation & Energy Consulting Group (NRC CTEC) взяла на себе тверде зобов'язання зробити свій внесок у досягнення кліматичних цілей, та в основному, зосереджена на електричних комерційних транспортних засобах з акумуляторними батареями, у той час як автомобілі на паливних елементах забезпечують додаткове рішення для особливих випадків використання. Вони не тільки більш екологічні, ніж їхні дизельні аналоги, а й суттєво економічні, зокрема, для вантажних перевезень на далекі відстані.




Зміна клімату є найбільшою проблемою нашого століття. Нам необхідно обмежити глобальне потепління значно нижче 2 градусів за Цельсієм і, якщо можливо, менш ніж до 1,5, щоб уникнути небезпечного порушення кліматичної системи Землі. Це мета задекларована Паризькою угодою щодо клімату, яку підписали країни всього світу. Крім того, 27 держав-членів Європейського Союзу поставили перед собою ще одну амбітну мету: до 2030 року Європа має стати першим кліматично-нейтральним континентом.


Для цього необхідно значно скоротити шкідливі викиди вуглекислого газу (CO₂) у всіх галузях економіки. У транспортному секторі необхідні значні зміни, і, згідно з офіційними даними, багато що ще необхідно надолужити. Хоча викиди CO₂ в ЄС скоротилися на 23% з 1990 року, викиди від автомобільного транспорту за той же період зросли на 24%. Викиди CO₂ від вантажних автомобілів та автобусів збільшились на однакову величину. Хоча більш сучасні і менш забруднюючі довкілля двигуни внутрішнього згоряння допомагають знизити шкідливі викиди вантажівок, істотне зростання обсягу автомобільних перевезень нівелює ці переваги.




Електричні вантажівки мають низку переваг перед дизелями


На галузі лежить велика відповідальність за те, щоб наша планета стала придатною для життя майбутніх поколінь. NRC Clean Transportation & Energy Consulting Group взяла на себе тверде зобов'язання зробити свій внесок у досягнення поставлених кліматичних цілей. Очевидно одне: сектор вантажних перевезень може допомогти попередити глобальне потепління за рахунок скорочення шкідливих вихлопних газів, що сприяють парниковому ефекту.


А це означає, що після більш ніж вікового панування, дизельні вантажівки душе скоро зникнуть з доріг у Європи. Думка, яка стає все більш поширеною в галузі, полягає в тому, що акумуляторні електричні вантажівки є найкращим способом досягнення нульового рівня викидів у переважній більшості способів застосування. Вони практично не виділяють шкідливих газів, у порівнянні з дизельними вантажівками, виробляють менше шуму та набагато ефективніші.


Тільки в паливному циклі (TTW)*, двигуни внутрішнього згоряння витрачають більше половини своєї енергії у вигляді тепла, тоді як електричні силові агрегати перетворять близько 75% енергії — з моменту вироблення електроенергії — в рух*. Крім того, автомобілі з батарейним живленням вимагають менше обслуговування та ремонту, ніж автомобілі з бензиновими, або дизельними двигунами. У них менше деталей, що зношуються, а деякі заміни масла і фільтрів взагалі більше не потрібні.


* Числа округлені та не включають енергію, що виробляється внаслідок рекуперативного гальмування.




Перехід на електромобілі призводить до значного скорочення загальних витрат


Це означає, що транспортні компанії, а отже, і виробники комерційного транспорту, несуть не тільки екологічні зобов'язання з переходу на електричні вантажівки, а ще й економічні обов’язки. Компанії, які проґавлять цю можливість, згодом зіткнуться з суттєвим відставанням у загальному контексті конкурентоздатності.


У довгостроковій перспективі, акумуляторні електричні вантажівки не тільки більш екологічні, ефективні та вимагають меншого обслуговування, ніж дизельні, але вони ще й куди більш економічні. Це стає особливо очевидним у чутливому до витрат секторі вантажних перевезень, де маржа невелика, а мінімальна економічна вигода має вирішальне значення. Хоча електричні вантажівки в даний час мають більш високу закупівельну ціну, ніж їх дизельні аналоги, однак при розрахунку загальної вартості володіння важливо пам'ятати, що експлуатаційні витрати тут відіграють переважну роль. Вирішальним фактором рентабельності вантажних автомобілів є те, що вони є активами, які підлягають інтенсивній експлуатації з витратами на пальне, що протягом усього терміну служби значно перевищують їхню покупну ціну.




Це демонструється простим розрахунком: зараз, купівля важкої дизельної вантажівки обійдеться близько 100 000 євро. Це менше, ніж вартість електричної вантажівки, але протягом терміну служби звичайна модель використає дизельного палива на суму до 500 000 євро. Перехід на електричні вантажівки призведе до значного зниження витрат на електроенергію, а отже, і загальної вартості експлуатації вцілому. Це пов'язано з тим, що комерційна електроенергія коштує значно дешевше за кілометр, ніж дизельне паливо. У разі використання електричних силових установок на вантажівках, витрати на 1 км — удвічі менші. “Це означає, що навіть великі акумулятори окупляться дуже швидко, якщо вантажівка буде інтенсивно експлуатуватись”, — зазначає Марк Науменко, Головний технічний директор (CTO) NRC CTEC. Тим не менш, створення мережі з достатньою кількістю мега-ватних зарядних станцій є однією з найбільш фундаментальних умов для впровадження акумуляторних електричних великовантажних автомобілів.




Електровантажівки більш економічні, ніж дизельні, особливо для перевезення важких вантажів


Зокрема перевезення важких вантажів є найбільш рентабельним застосуванням електричних вантажівок. Цифри ясно показують, що чим важчий вантаж і що інтенсивніше використовуються транспортні засоби, тим більше зниження витрат за енергію можуть запропонувати електричні вантажівки. Андреас Каммель, який відповідає за альтернативну трансмісію та стратегію автономного водіння TRATON GROUP, передбачає, що в 2025 році, придбати та експлуатувати типову електричну вантажівку великої вантажопідйомності в Європі буде значно дешевше, ніж її дизельний аналог. “До 2025 року можлива двозначна відсоткова економія, що призведе до дедалі більшої маргіналізації дизельних вантажівок з економічної, а не лише з екологічної точки зору”.


У нещодавно опублікованому дослідженні особливо виділяється той факт, що електричні вантажівки вже зараз є найбільш перспективним варіантом для багатьох застосувань. Престижний інститут Фраунгофера продемонстрував на прикладі другого за величиною в Німеччині рітейлера REWE, що компанія вже може замінити майже половину свого автопарку, в Берліні та його околицях, акумуляторними електровантажівками. У звіті пояснюється, що “перехід матиме економічний сенс приблизно для 99% автопарку”.




Для досягнення кліматичних цілей потрібна загальноєвропейська зарядна інфраструктура


За словами Головного технічного директора NRC CTEC Марка Науменка, для забезпечення успіху довгострокової декарбонізації важкої промисловості, потрібна загальноєвропейська інфраструктура швидкої зарядки, щоб вантажівки можна було заряджати під час перерв водіїв. Європейський закон вимагає, щоб водії вантажівок робили 45-хвилинну перерву після чотирьох з половиною годин за кермом, тому стягнення плати в цей період не призведе до скорочення часу керування автомобілем. Це також спростовує аргумент, що часто використовується проти електричної мобільності: менший радіус дії електромобілів.


Деякі акумуляторні електричні вантажівки вже мають запас ходу 400 кілометрів, і протягом найближчих кількох років, ймовірно, їх обсяг потужності збільшиться в результаті розвитку технологій. Місткість акумуляторів продовжує зростати, а їх вартість падає набагато швидше, ніж очікувалося в минулому (як показують деякі дослідження). До 2030 року цілком можливо заряджати твердотільні батареї приблизно за десять хвилин, що буде так само зручно, як сучасні процеси заправки.


“Електричні вантажівки на акумуляторних батареях будуть не тільки найбільш економічним рішенням, а й найефективнішим шляхом до скорочення викидів парникових газів завдяки їхній високій енергоефективності та можливому швидкому виходу на ринок”,

Марк Науменко, Головний технічний директор NRC CTEC




Суттєва підготовка, що необхідна для зарядної інфраструктури — NRC. закладає фундамент


Експерти сходяться на думці, що потрібно не більше кількох років, перш ніж інфраструктура швидкої зарядки стане доступною по всій Європі, і що тут виникає безліч перепон: від нормативно-правової бази до систем бронювання. Але через високі показники ефективності використання та численні синергетичні та інтеграційні можливості, розробка зарядної інфраструктури може виявитися дешевшою, ніж очікувалося. Багато в чому це пов'язано з тим, що більшість зарядок відбуваються або повільно вночі в депо, або в другій половині дня, коли є надлишок електроенергії. “Очевидно, що створення альтернативних варіантів зарядки виходить за рамки можливостей одного виробника вантажівок”, — каже Марк Науменко. Він вважає, що уряди тепер відповідають за необхідні приготування.


Деякі з найбільших компаній галузі вже випереджають конкурентів. Спільне підприємство TRATON GROUP, Daimler Truck та Volvo Group розпочало роботу цього року. Три виробники інвестують 500 мільйонів євро протягом наступних кількох років у встановлення та експлуатацію 1700 високопродуктивних зарядних станцій, що забезпечують “зелену” електроенергію в Європі. Співпраця між конкурентами такого роду може здатися незвичайною для багатьох галузевих оглядачів. "Ця тема має вирішальне значення, і така унікальна співпраця дозволить нам вжити трансформаційних заходів, необхідних для більш швидкої та успішної боротьби зі зміною клімату", - говорить Крістіан Левін, генеральний директор TRATON GROUP. Це питання настільки важливе, що не можна гаяти часу, і NRC. прийняла цю пораду до уваги.


¹ Приклад німецького ринку HDV; орієнтовний — варіюється в залежності від схеми використання.




 

NRC Clean Transportation & Energy Consulting

NRC Clean Transportation & Energy Consulting Group — провідний український експертний підрозділ, що спеціалізується на фінансуванні розвитку ринку транспортних технологій із нульовим рівнем викидів та інфраструктури для комерційного електричного транспорту.



Скористайтеся повним набором фінансових можливостей та стратегічних консультаційних послуг для керування вашим проектом від початку — і до окупності інвестицій.



 


Завдяки спільній роботі брендів Scania, MAN, Volkswagen Truck & Bus, Navistar та RIO, TRATON SE — є одним із провідних світових виробників комерційних автомобілів.


Перейдіть, щоб дізнатися більше про трансформацію комерційного транспорту.



 


bottom of page