З операційної точки зору, індустрія фінансових послуг загалом добре впоралася з наслідками COVID-19. Вона стикалася з волатильністю та аномальними об'ємами на ринку, водночас швидко переорієнтовуючись на віддалену роботу.
Хоча мало хто міг передбачити майже повний перехід до роботи вдома протягом кількох днів, це стало можливим завдяки значним інвестиціям, які багато компаній здійснили останніми роками в операційні та комунікаційні технології. Проте не обійшлося і без труднощів, особливо щодо податкових та регуляторних сервісів. Деякі дії – наприклад такі, що вимагають паперової тяганини, або мокрих печаток – виявилися особливо складними.
Як ілюстрацію, можна привести вимоги пільги на оподаткування бази в транскордонних портфельних інвестиціях. Через те, що деякі податкові органи закриті, або мають мінімальні власні ресурси, деякі інвестори не змогли отримати оригінал свідоцтва про податкове резидентство (COR) за поточний рік у податкових органах своєї країни, або не змогли поставити печатку на відповідній формі, що засвідчує податкову пільгу. Хоча працівники податкової служби мають можливість працювати віддалено, обмежений доступ до офіційних документарних бланків та занепокоєння щодо захисту даних у поєднанні з перебоями у роботі поштових служб та необхідністю додаткових кур'єрів, означають, що певні дії були недоступні або значно затягувалися.
“Ефект ланцюгової реакції” полягає в тому, що ті інвестори, яким було виплачено пільгу за пільговими ставками, відповідно до угоди про уникнення подвійного оподаткування, підлягають сторнуванню цього доходу, що призводить до валютних ризиків та необхідності подавати ретроспективні вимоги про відшкодування. Це також означає неминуче збільшення обсягів відшкодування податків для деяких податкових органів, які вже мають справу з заборгованістю, що накопичилася, – але тільки у разі, якщо буде доступний спосіб відшкодування податків.
Останніми роками інвестиційна єкосистема швидко перетворюється на цифрове середовище. Ефективність і точність були основними рушійними силами, але, як показала криза, викликана COVID-19, також багато було зроблено для підтримки сталого розвитку. Справді, саме цифровізація дозволила інвестиційній галузі пережити період високої активності вірусу, тоді як переважна більшість її співробітників працювали віддалено. Цього було б важче досягти десять, а то й п'ять років тому.
У той час як галузь неухильно прямує до цифрового середовища, регулюючі та податкові органи загалом рухаються значно повільніше. І це не дивно. Оцифрування складних процесів потребує великих початкових витрат. Але це означає, що критичним моментом для багатьох процесів в інвестиційній галузі є контакт із регулюючими та податковими органами. Не нова проблема: COVID-19 просто зробив цей недолік ще більш болючим.
Однак після кризи, пов’язаної з COVID-19 ми спостерігаємо деяку підвищену гнучкість різних органів влади. Наприклад, податкові органи Великобританії (HMRC) почали надавати цифрові COR, які можуть бути надіслані в електронному вигляді інвестору-резиденту та роздруковані для використання на іноземному ринку. Хоча це не прийнято у всьому світі, HMRC почала укладати угоди з партнерами за договором, щоб забезпечити прийняття цих документів у період кризи COVID-19. Польські податкові агенти дозволяють використовувати цифрові підписи на документах. Цифрові підписи мають бути створені за допомогою відповідного сертифіката, виданого постачальником сертифікаційних послуг, що перебуває в державі-члені ЄС, або визнаного відповідно до двосторонньої, або багатосторонньої угоди між ЄС та третіми країнами. На жаль, деякі документи ще вимагають нотаріального завірення, що зазвичай, не є цифровим процесом. Багато інших ринків (більше 25 податкових органів станом на 1 червня) приймають скан-копії у разі непередбаченої обставини, але вимагають, щоб фізичні документи були доставлені після оголошення про згортання карантинних заходів. Станом на сьогодні, вже значна кількість органів державної влади у різних країнах приймають цифрові та електронні підписи.
Цікаво, що ЄС просуває цифровий порядок денний для підписів за допомогою Регламенту eIDAS (Регламент (ЄС) № 910/2014), розробленого на основі Директиви, але, схоже, не всі податкові та регулюючі органи погоджуються з цим.
Хоча мало хто міг передбачити майже повний перехід до віддаленої роботи. Слід вітати збільшену гнучкість у боротьбі з кризою COVID-19 та її безпосередніми наслідками. Але все ж – це тимчасові заходи. Залишається питання, чи підштовхне криза податкові та регулюючі органи всього світу до активнішого впровадження цифрових технологій. Поки вони цього не зроблять, інвестиційна галузь залишається обмеженою в тому, наскільки вона може розкрити всі переваги оцифровки, включаючи такі технології, як штучний інтелект, машинне навчання та розподілений реєстр. Більше того, галузь неохоче вкладатиме кошти в нові процеси доти, доки податкові та регулюючі органи не почнуть купувати цифрові технології. Хороша новина полягає в тому, що податкові органи, наднаціональні регулятори та галузь загалом на часі обговорюють цю проблему і колективно працюють над впровадженням передових технологій, таких як розподілений реєстр – у якості потенційно альтернативного рішення.
Криза COVID-19 дозволила багатьом з нас по-іншому поглянути на більшість аспектів свого життя і спонукала розкрити потенціал. Для інвестиційної галузі це ясно продемонструвало цінність ширшої оцифровки – не тільки для підвищення ефективності, але й для створення більш надійної та відмовостійкої інфраструктури. Як кажуть, “ніколи не дозволяйте гарній кризі пропадати задарма”. Вплив COVID-19 може стати стимулом для прискорення переходу до оцифрування податкової та нормативної бази фінансових послуг.
Геннадій Тимченко
Глобальний керівник податкового та нормативного регулювання,
Глобальний керівник відділу комплаенсу,
Керівник відділу цифрових технологій в регіоні Європи, Ближнього Сходу та Африки, Спів-голова Лондонського офісу