Інвестори все більше звертають увагу на потенціал мереж користувачів компаній, котрі самі по собі здатні сприяти становленню, або зруйнувати стартап.
Іноді, найпотужніший актив компанії не відображається у її балансі. Один з таких нематеріальних активів відомий як “ефект мережі”: зв'язки компанії, або мережа користувачів. Це основа багатьох нових бізнес-моделей і вона може створити, або зруйнувати стартап.
"Позитивний мережевий ефект виникає, коли цінність продукту, послуги, або платформи, зростають пропорційно зі збільшенням числа користувачів", — говорить Генадій Салліван, Голова Відділу тематичних досліджень NRC. "У разі успіху, ефекти мереж створюють величезний прибуток, а також бізнес із стійкою бізнес-моделлю та масштабованістю".
У наші дні, успіх багатьох брендів залежить від наявності критичної маси користувачів для зв'язку та взаємодії з цим брендом, чи то через додаток для соціальних мереж, або через віртуальній торговий майданчик (маркетплейс), де зустрічаються покупці та продавці. Насправді, близько 70% вартості глобального технологічного капіталу припадає на компанії, що покладаються на “ефект мережі”, і згідно з дослідженням NGMRi, мова йде про венчурної компанії, що спеціалізується на стартапах, або перебувають на початковій чи посівній стадіях.
Не дивно, що компанії з найактивнішими користувачами часто мають найбільшу вартість. Хоча ці мережі в даний час досить поширені, тим не менш, їх створення і підтримка не є легкими і дешевими заняттями.
“Ефект мережі” — це потужний інструмент, що захищає бізнес-модель компанії. Однак їх, як правило, дуже складно та ресурсовитратно створювати”, — каже Салліван.
Нетворкінг з єдинорогами
Сайти електронної комерції, програми для спільних поїздок, маркетплейси та портали з базами даних нерухомості — всі вони покладаються на свої потужні зв'язки з користувачами для реалізації своїх бізнес-моделей. Найуспішніші охоплюють мільйони користувачів. Але, якщо стартапу не вдасться створити надійну мережу, він може згоріти до того, як повністю розкриє свій потенціал. Оскільки успіх компаній залежить від мережевих ефектів, що забезпечують цінність для користувачів, їм доводиться конкурувати за цих користувачів. Однак, у якийсь момент, покриття та додані користувачі забезпечують додаткові переваги для компаній.
Прискорене використання цифрових комунікаційних послуг у різних секторах та на підприємствах, а також усвідомлення компаніями та інвесторами цінності мережевих ефектів, стали ключовими факторами поширення цієї стратегії. 2021-го року понад 50% єдинорогів (приватних стартапів, оціночна вартість яких перевищує 1 мільярд доларів), — покладалися на мережеві ефекти у своїх бізнес-моделях. Цей відсоток знизився в 2022 році, відображаючи уповільнення активності венчурного капіталу на тлі більш високих капітальних витрат, але цей підхід, як і раніше, актуальний.
“Успішні платформи, що використовують мережеві ефекти, мають захисний шар від невдач, що забезпечується самими користувачами. Процвітаюча мережа може забезпечити безпеку бізнесу, створюючи “економічні вали” для його захисту, так само, як реалізується економія за рахунок масштабу та капіталу бренду”, — каже Салліван.
Оскільки зараз так багато успішних стартапів покладаються на “ефект мережі”, як підприємці, так і венчурні капіталісти звернули на це увагу, що в результаті призвело до розповсюдження явища мережевих ефектів у приватному просторі.
”З огляду на цей прояв на приватних ринках, ми очікуємо що публічні ринки і, як наслідок, державні інвестори, побачать у майбутньому все більше компаній із мережевим ефектом”, — зазначає Салліван.
Успішні платформи, що використовують мережеві ефекти, мають захисний шар від невдачі, що забезпечується самими користувачами. Процвітаюча мережа може забезпечити безпеку бізнесу, створюючи “економічні вали” для його захисту, так само, як економія за рахунок масштабу та капіталу бренду
Генадій Салліван
Керівник тематичних досліджень
Фокус на лідерів ринку
Може бути додаток для усього, але нікому не потрібні всі додатки.
Багато провідних платформ були піонерами у своїй галузі, але тепер ринки перенасичені варіантами. "Оскільки мережеві ефекти стають все більш поширеними в різних галузях, ми вважаємо, що конкуренція за кінцеве число користувачів тільки зростатиме", — говорить Салліван.
Запуск "ефекту мережі" — це зростання бази користувачів. Заохочення — це спосіб перетворити спостерігачів на користувачів, але це вимагає відповідних ресурсів. Ці ресурси часто придбаваються за рахунок венчурного капіталу, або краудфандингових компаній, які стали дещо обмежувати свої вливання, оскільки фондовий ринок почав коливатися у 2022 році. Деякі недоліки бізнес-моделі, заснованої на мережевих ефектах, включають ресурси, необхідні для їх активації, і , опираючись на ці ресурси намагаються досягти досягненням критичної маси, або ж зберегти середню шкалу.
Оскільки у 2023 році фінансування продовжує скорочуватися, новачкам може бути складно створити надійну мережу, що дасть лідерам галузі можливість ще більше зміцнити свою роль та стати ще масштабніше. “Зміщення акценту на отримання прибутку, та обмеженість доступних ресурсів, вказують на те, що інвестори мають зосередитися на лідерах ринку із найсильнішими та зрілими мережевими ефектами у своїх відповідних сегментах,— підводить підсумки Салліван. — Здатність зберігати кошти та ефективно управляти оборотним капіталом також матиме вирішальне значення.”
Ключові висновки:
"Ефект мережі" — це ситуація, коли цінність продукту, послуги, або платформи залежить від кількості користувачів.
Мережеві ефекти створювати складно та дорого, але від них залежить успіх стартапу.
Близько 70% вартості глобального технологічного капіталу охоплюють фірми, що покладаються на мережеві ефекти.
У зв'язку зі скороченням фінансування, у 2023 році інвесторам слід зосередитися на лідерах ринку із зрілими мережевими ефектами.