Створення загальноєвропейської зарядної інфраструктури для електрифікованого вантажного транспорту — є проектом історичного масштабу. Будучи частиною спільного підприємства з Volvo Group та Daimler Truck, TRATON GROUP виходить на передній план. Проект електричного вантажного транспорту на далекі відстані вимагатиме інвестицій у розмірі 500 мільйонів євро для створення необхідного імпульсу.
Автострада A2 в Аллерінгерслебені, десь у центральній Німеччині між Магдебургом та Брауншвейгом. Ця шестисмугова автострада є однією з найважливіших осей Європи із заходу на схід, поєднуючи основні голландські порти із внутрішньою частиною континенту. Це головна артерія європейської економіки. Щодня цією ділянкою дороги проїжджає до 22 000 вантажівок, що робить її одним із місць з найбільшим обсягом трафіку в усьому ЄС та гарним прикладом проблем, які необхідно подолати, щоб запровадити альтернативні способи пересування на далекі відстані.
Перехід до електричної мобільності у всьому суспільстві не може бути досягнутий лише за допомогою електромобілів. Деякі інші фактори матимуть такий великий вплив на успіх переходу до мобільності, як декарбонізація сектора вантажних автомобілів. Процес переходу на безвуглецеву міжміську логістику здавалося б складним, а рівень необхідних інвестицій може бути стримуючим чинником. Однак численні дослідження показали, що загальноєвропейську інфраструктуру заряджання можна швидко запровадити за наявності правильних механізмів.
Ця загальноєвропейська ініціатива потрібна для успіху електромобілів у транспортному секторі. Найпізніше до кінця цього десятиліття кількість вантажівок з низьким, або нульовим рівнем викидів, які можуть працювати в Європі, визначатиметься, або обмежуватиметься насамперед наявною інфраструктурою. Зрушення не відбудеться відразу. Це буде поступовий, стійкий процес, який відбуватиметься такими темпами, які необхідні для розширення енергосистеми. Якщо зарядні станції не будуть доступні по всьому континенту, то система не працюватиме.
Конкуренти стають партнерами
Без досить щільної, ефективної та відмовостійкої мережі зарядних станцій транспортні компанії та великі рітейлери просто не будуть інвестувати в нові автомобілі з електроприводом, або розпочинати перехідний процес. Аналогічної думки дотримується і Німецький Національний Центр Інфраструктури Заряджання, що входить до складу державної компанії NOW GmbH. "Швидке розширення зарядної інфраструктури для комерційних автомобілів необхідне для забезпечення енергією вантажівок, щодо поставки яких вже заявили виробники", — говорить Йоханнес Паллаш, представник Центру.
Щоб вирішити проблему курки та яйця, пов'язану з електромобілями, виробники вантажівок намагаються випередити гру. Промисловість, від імені трьох провідних виробників комерційних автомобілів, визнала свою відповідальність. TRATON GROUP уклала угоду про створення спільного підприємства з Volvo Group і Daimler Truck, щоб надати настільки необхідного імпульсу розширенню інфраструктури. Компанії, які за раніше жорстко конкурували між собою, планують працювати разом, щоб прокласти шлях до майбутнього з нульовим рівнем викидів. Створення спільного підприємства підлягає схваленню регуляторами.
Партнерство планується розпочати у 2022 році після завершення всіх процесів затвердження регулюючими органами. Заплановано встановити та експлуатувати не менше 1700 пунктів швидкої зарядки, що забезпечують відновлювану енергію, на автомагістралях та поблизу них, а також у логістичних центрах та пунктах розвантаження. Конкретною метою проекту є обезуглерожування вантажних перевезень на далекі відстані, і компанії, що беруть участь, планують на початковій стадії разом інінвестувати 500 млн євро.
Генеральний план зарядки
Однією з ключових переваг автомобільних перевезень є їхня передбачуваність. На відміну від приватного транспорту, зокрема поєднання поїздок на роботу, шопінгу та виїздів на вихідні, для яких використовуються автомобілі, значна частина комерційних автомобілів слідує регулярним маршрутам з передбачуваними періодами для завантаження та зупинки.
Таким чином, найпоширеніші сценарії зарядки для вантажівок також відрізняються. Приватні електромобілі часто заряджаються в громадських місцях, тому точки зарядки необхідно встановлювати по узбіччям доріг або громадським паркуванням. Вантажні автомобілі можуть заряджатися на зупинках відпочинку біля автомагістралей, але більшість процесів заряджання відбувається вночі на складі компанії, або під час завантаження чи розвантаження вантажівок у логістичних центрах.
За словами Андреаса Каммеля, який відповідає за стратегію електрифікації в TRATON GROUP, це призводить до "значно меншого навантаження на мережу, ніж можна було б припустити". Навпаки, вантажівки можуть допомогти зменшити навантаження на електричні мережі. "Далекомагістральні вантажівки зазвичай заправляються близько полудня, коли є багато сонячної енергії, а оператори мережі не знають, що з нею робити. І навпаки, вночі під час зарядки у депо, чи на стоянці для відпочинку на автостраді, попит на електроенергію невеликий. У більшості випадків ми зможемо уникнути періодів, коли електрика коштує дорого і навантаження на мережу високе, наприклад, раннього вечора".
Крім того, законодавство вимагає, щоб водії вантажівок здійснювали 45-хвилинну перерву після чотирьох з половиною годин водіння. І водії, і їхні вантажівки потребують підзарядки акумуляторів.
"За цей час точка швидкої зарядки може забезпечити акумулятор вантажівки енергією, достатньою для другої половини шляху", — зазначає Андреас Каммель. "Звичайно, за наявності необхідної інфраструктури".
Необхідні транскордонні зусилля
Дослідження показують, що передбачуваність маршрутів дозволяє створити діапазон для доступної та економної роботи електричних вантажівок "у місцевих та регіональних подорожах". Наприклад, дослідження, проведене неурядовою організацією "Транспорт та Навколишнє Середовище", показує, що вже можна було б електрифікувати 60% парків вантажних автомобілів великих експедиторських та торгових компаній. Тепер завдання полягає в тому, щоб використати потенціал акумуляторних електромобілів для далеких перевезень.
Крім приватної зарядної інфраструктури, також необхідні державні інвестиції. Перехід до електронної мобільності може бути успішним, якщо буде запроваджено відповідні субсидії. Оскільки вантажні перевезення на далекі відстані часто здійснюються транскордонними маршрутами, для розширення інфраструктури суспільних зарядних станцій, потрібна співпраця між урядами. "Незабаром з'являться електричні акумуляторні далекобійники. Технологія вже доступна, і оператори мережі співпрацюють. Що нам зараз потрібно, то це політична підтримка швидкого та масштабного скорочення викидів CO2, яке можливе за допомогою цієї технології. З цієї причини ми повинні швидко просуватися вперед із впровадженням високопродуктивної мережі зарядки для електровантажівок, включаючи державне фінансування", — каже Катаріна Модаль Нільссон, CTO у TRATON GROUP, підбиваючи підсумки поточної ситуації.
“На додаток до розширення зарядної інфраструктури для електромобілів, слід також встановити мегаватні зарядні пристрої для вантажівок.”
Катаріна Модаль Нільсон, технічний директор (CTO) у TRATON GROUP
У Європейському союзі, основним завданням "Регламенту про інфраструктуру альтернативних видів палива" (AFIR) — є встановлення стандартизованої обов'язкової основи для субсидування вантажних електромобілів. Звичайно, це також включає зарядну інфраструктуру. Хоча багато експертів у галузі досліджень розглядають цю пропозицію як важливий перший крок у правильному напрямку, вони також згодні з тим, що цього недостатньо для забезпечення конкурентоспроможності.
Регулювання має бути більш жорстким
Занепокоєння викликає те, що загальноєвропейське бачення недостатньо швидко втілюється в життя. Європейська Асоціація Автовиробників (ACEA), наприклад, опублікувала документ із викладом позиції, в якому виражається "серйозна стурбованість" щодо "відсутності амбіцій" чинного регламенту. Інші зацікавлені сторони посилаються на багатообіцяючу відправну точку, яку ще потрібно доопрацювати. "На додаток до розширення зарядної інфраструктури для електромобілів, слід також встановити мегаватні зарядні пристрої для вантажівок", — говорить Катаріна Модаль Нільссон.
Особливо важливим міркуванням є зарядна інфраструктура на транс'європейських транспортних коридорах, дорожня мережа, що охоплює тисячі кілометрів: від Скандинавії до Середземного моря, від Атлантики і до Балкан. Саме тут необхідно скоротити заплановані інтервали між окремими точками заряджання. Ідеальна відстань становить 20-30 км. На інших, менш завантажених далекомагістральних маршрутах, буде достатньо інтервалу в 50 кілометрів. У поточному десятилітті потужність кожної зарядної станції для вантажівок має становити від п'яти до десяти мегават.
Простіше кажучи, уряди мають надати необхідні субсидії для зарядної інфраструктури, яка відповідає потребам галузі, тому що виробники, в кінцевому підсумку, прагнуть досягти значного скорочення викидів CO₂. своїх автопарків. Щоб уявити це у перспективі, консервативна оцінка Інституту Системних та Інноваційних Досліджень Фраунгофера (ISI) показує, що до 2030 року нам знадобиться не менше 4000 високопродуктивних зарядних станцій приблизно в 1700 точках по всьому континенту. Ця цифра ґрунтується виключно на обов'язковій програмі зі скорочення викидів CO₂. Тиск на маржу над ринком може значно збільшити вимоги.
Автострада стає лабораторією майбутнього
Повернемося до А2. Ця 500-кілометрова ділянка між Берліном та Дортмундом — не лише один із основних маршрутів європейської логістичної галузі, а й лабораторія майбутнього. Саме тут міжгалузевий проект високопродуктивної зарядки (HoLa) встановлює та експлуатує дві точки швидкого заряджання в кожному з чотирьох місць у реальних умовах. Випробування — це все про набуття знань. Мета полягає в тому, щоб "інтегрувати відповідні місця для електричних вантажівок у логістичні процеси на ранній стадії та отримати досвід використання інноваційних точок швидкої зарядки для вантажівок", — пояснює Патрік Плетц із Fraunhofer ISI, який очолює проект HoLa.
У випробуванні на A2 бере участь не лише дослідницька установа, а й кілька зацікавлених сторін із приватного сектору, таких як енергетичні компанії, оператори мереж, виробники вантажівок та фірми, які займаються зупинками. Вже зараз очевидно, що для успіху мегапроекту у майбутньому всім доведеться згуртуватися в одному напрямку.
NRC Clean Transportation & Energy Consulting
NRC Clean Transportation & Energy Consulting Group — провідний український консалтинговий підрозділ, що спеціалізується на фінансуванні розвитку ринку транспортних технологій із нульовим рівнем викидів та інфраструктури для комерційного електричного транспорту.
Скористайтеся повним набором фінансових можливостей та стратегічних консультаційних послуг для керування вашим проектом від початку — і до окупності інвестицій.
Завдяки спільній роботі брендів Scania, MAN, Volkswagen Truck & Bus, Navistar та RIO, TRATON SE — є одним із провідних світових виробників комерційних автомобілів.
Перейдіть, щоб дізнатися більше про трансформацію комерційного транспорту.